The MPI for European Legal History
published the first issue of the seventh volume on its SSRN Research Paper
Series.
Paper 1: Perspektiven einer digitalen
Rechtswissenschaft: Visualisierung, Audiovisualisierung und Multisensorisierung
(Perspectives of Digital Law: Visualization, Audiovisualization, and
Multisensorization) - Colette R. Brunschwig, University of Zurich, Department
of Law, Centre for Legal History, Legal Visualization Unit
German Abstract: Die Bedeutung der visuellen,
audiovisuellen und der multisensorischen Medien wächst. Bei letzteren handelt
es sich um hybride Medien, welche nicht nur den Seh- und Hörsinn ansprechen,
sondern auch andere Sinne, wie etwa den Geruchssinn, Tast- und Bewegungssinn.
In Anbetracht dieser medialen Entwicklung erforschen sowohl die digital
humanities als auch, was man im Sinne einer Arbeitshypothese, eine digitale
Rechtswissenschaft nennen könnte, die Visualisierung, Audiovisualisierung und
Multisensorisierung. Bisher sind die zwei Gebiete weitgehend getrennte Wege
gegangen, ohne einander gegenseitig zu beeinflussen. Und dies, obwohl jene
sich, was die Visualisierung, Audiovisualisierung und Multisensorisierung
betrifft, teilweise mit ähnlichen Problemen und Fragen auseinandersetzen. Der
vorliegende Aufsatz bezweckt, und dies soll sein innovativer Beitrag sein, die
beiden fachlichen Bereiche in Bezug auf die genannten Forschungsgegenstände
einander anzunähern. Überdies soll damit zu einem interdisziplinären
Erkenntnisgewinn beigetragen werden. Dies geschieht einerseits anhand von
Überlegungen, welche durch die Hundertjahrfeier-Tagung der Zentralbibliothek
Zürich (Schweiz) veranlasst worden sind. Andererseits geht dieser Aufsatz weit
über die Themen dieser Tagung hinaus.
English Abstract: Visual, audiovisual, and multisensory media are gaining increasing importance. The latter are hybrid media that appeal not only to sight and hearing, but also to other senses (e.g., smell, touch, and motion). Considering this media development, both the digital humanities and what might (as a working hypothesis) be called digital law explore visualization, audiovisualization, and multisensorization. These fields have so far largely gone separate ways, without influencing each other, although both face similar problems and questions in investigating visualization, audiovisualization, and multisensorization. This paper makes an innovative contribution to understanding these phenomena by bringing the digital humanities and digital law closer together. It also advances interdisciplinary understanding by considering the reflections voiced at the 2017 Centenary Conference of Zürich University Library and by going far beyond the topics of that conference.
English Abstract: Visual, audiovisual, and multisensory media are gaining increasing importance. The latter are hybrid media that appeal not only to sight and hearing, but also to other senses (e.g., smell, touch, and motion). Considering this media development, both the digital humanities and what might (as a working hypothesis) be called digital law explore visualization, audiovisualization, and multisensorization. These fields have so far largely gone separate ways, without influencing each other, although both face similar problems and questions in investigating visualization, audiovisualization, and multisensorization. This paper makes an innovative contribution to understanding these phenomena by bringing the digital humanities and digital law closer together. It also advances interdisciplinary understanding by considering the reflections voiced at the 2017 Centenary Conference of Zürich University Library and by going far beyond the topics of that conference.
The paper can be downloaded at SSRN.
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